الرئيسية / الاخبار / أخبار عامه / #ادفع_علشان_تشرب هاشتاج رفع أسعار المياه.. ونشطاء: الضرب على القفا نتيجة الخضوع

#ادفع_علشان_تشرب هاشتاج رفع أسعار المياه.. ونشطاء: الضرب على القفا نتيجة الخضوع

عبَّر عدد من نشطاء تويتر عن غضبهم، إزاء القرار الجديد الذي اتخذه السيسي برفع أسعار مياه الشرب، واستغربوا من أنه بعد ساعات قليلة من حلف السيسي اليمين الغموس أمام برلمانه جاء الصب في مصلحة الشعب، فزادت التعريفة الجديدة لاستهلاك مياه الشرب المنزلية.

وقالت “ترنيمة أمل”: “الدفع والصب والضرب على القفا نتيجة الخضوع.. والسكوت عن الحق ذل وخنوع.. والرضا بالظلم مخلاش جبين مرفوع”.

وفي نفس الإطار كتب “أرطغرل الثورة”: “شوف يا شعب مصر طالما ساكت هتدفع وهيعصرك فيها عصر.. هتسكن في القبور وهو هيسكن فقصر.. ولسه #الكداب_بيحلف”.

وأضاف عمرو عادل “‏تم رفع سعر مياه الشرب للاستخدام المنزلي #ادفع_علشان_تشرب إلى 65 قرشا للمتر المكعب بدلا من 45 قرشا في شريحة الاستهلاك الأولى بين صفر وعشرة أمتار مكعبة، و160 قرشا بدلا من 120 قرشا للمتر المكعب في الشريحة الثانية 11-20 مترا مكعبا”، و225 قرشا بدلا من 165 قرشا للشريحة الثالثة 21-30 مترا”.

واعتبرت ندى عبد العليم أن الدفع إتاوة، وكتبت “ما إحنا علطول كنا بندفع.. بس دلوقتي بندفع من غير مقابل.. بندفع ومفيش خدمات.. لا في تعليم يشفع ولا صحة تنفع.. ولا شيء يُذكر.. اللي بندفعه يندرج تحت مسمى (الإتاوة).. يعني عايز تعيش في حارة الفتوات ادفع”.

وأشارت “رحمة علي” إلى أن زيادة مياه الشرب نوع من يمينه الغموس، فقالت: “‏فى نفس اليوم الذى أقسم الكذاب السيسي اليمين الغموس بأن يرعى مصالح الشعب رعاية كاملة.. رفع أسعار مياه الشرب على المواطنين”.

وقال “سمير أسعد”: “عطشان تعالى ادفع”. أما “أحلام بريئة” فكتبت “طيب وبالنسبة للتلوث هترشَّده هو كمان ولا شاطرين في رفع الأسعار ومش فالحين في توفير مياه شرب صحية!”.

واستغربت “جوري” قائلا: “هيدفع منين دا الشعب عدمان صدمان.. محتاج يعيش على نفقة الدولة.. دا لو إحنا دولة محترمة”.

شاهد أيضاً

الأمم المتحدة: الوضع في ليبيا غامض وقلقون بشأن المدنيين المحاصرين بمحيط طرابلس

أعربت الأمم المتحدة عن قلقها تجاه المدنيين المحاصرين في مناطق الاشتباكات بمحيط العاصمة الليبية طرابلس، …

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *