الرئيسية / الاخبار / أخبار عامه / بين صندوق “الزبالة” وضياع الجزيرتين.. خيارات النشطاء لأصوات المصريين بالخارج

بين صندوق “الزبالة” وضياع الجزيرتين.. خيارات النشطاء لأصوات المصريين بالخارج

لم تذهب خيارات نشطاء مواقع التواصل الاجتماعي بعيدا عن صندوق الزبالة أو ضياعه كما أضاع عبدالفتاح السيسي الجزيرتين، أو استمرار خيار الدم الذي لم يجد الشعب غيره من إنجازات سفيه الإنقلاب.

وظهر في تعليقات المغردين استياء من إقبال بعض المغتربين –الراغبين والخائفين من الإبعاد أو إنهاء الإقامة- في أبوظبي على التصويت في هزلية الفترة الجديدة، التي أقصى فيها السيسي مناوئيه، بشكل أزعج المصريين والنخبة الحاكمة والجيش بحسب تقرير لواشنطن بوست.

وساخرا علق حساب “احنا بتوع الثورة”، “اما هو صوتي أمانه عايزني انزل أدى لسيادة الريس عبفتاح السيسى ليه؟!!! عشان يضيعوا زي ما ضيع الجزيرتين..”.

أما هيثم ابو خليل فكان تعليقه على صورة وضع صوت بصندوق القمامة وكتب ساخرا أيضا “فوتوشوب.. معبّر للغاية! صوتك في صندوق الزبالة مع السيسي وعصابته”.

وامتدت السخرية لحساب”قرمط والأمريكان” فقال: “احنا لما اسقطنا مبارك أطلقنا على مؤيدينه فلول النظام..السؤال هنا لو أسقطنا السيسي هنطلق على مؤيدينه ايه؟!!..اكيد هنطلق عليهم قطيع النظام”.


وأضاف “مصرى”، “ياريت الناس اللى نزلت انتخبت السيسى فى الخارج.. ياريت تنزلوا تستمعوا بالإنجازات وناخد احنا مكنكم.. أصلنا فقر مش وش نعمة؟”.

وقالت “بنت الثورة”: “إقبال رهيب على انتخابات مصر فى الخارج ..الحق يتقال كلاب السيسي في كل مكان”.

وأخيرا قال صاحب حساب “اسلمى يا مصر”: “يعنى أنت حكمت فترة وعايز التانية. طيب قدم كشف حساب عن نجاحاتك فى فترتك الأولى. عملت كم مصنع. شغلت كم عاطل. ادتنا أد ايه كرامة وحرية. أغنيت كم فقير.. ولا حاجة من دى وبتقدم لينا #دم. دم الشهيد ودم الفقيد المختفى ودم المعارض ودم البرئ فى السجون والميادين. مفيش عندك غير دم دم دم #دمنا”.

رابط دائم

شاهد أيضاً

الأمم المتحدة: الوضع في ليبيا غامض وقلقون بشأن المدنيين المحاصرين بمحيط طرابلس

أعربت الأمم المتحدة عن قلقها تجاه المدنيين المحاصرين في مناطق الاشتباكات بمحيط العاصمة الليبية طرابلس، …

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *